Verhalen van: Leerlingen | Ouders | Medewerkers | Media | Toon alle
Op het dak van de wereld
Marieke van Soest is in Nepal, samen met collega's en studenten van andere democratische scholen uit Nederland en in de wereld. Zo te lezen hebben ze een bezielende tijd daar 'on top of the world'.
De staat is de vrijheid
'De staat is de vrijheid' lees ik onder het standbeeld, dat ik passeer op mijn weg naar het Waterlooplein. Hm, ik denk dat ik mensen ken die het daar niet mee eens zijn. Ik herinner me wat een studente van de week zei. 'Hoezo is er een urenplicht?
Ga je mee naar Nepal?
‘Ga je mee naar IDEC in Nepal? We hebben een plan om met een groep een reisje door India eraan vast te plakken en dan met zijn allen naar IDEC’.
Labyrint Voortgezet Eigenwijs
Het Labyrint is een kleinschalige school voor inspirerend voortgezet onderwijs ten zuiden van Groningen. Waar jongeren leren vanuit hun eigen interesses en op de manier die bij hun past
Wie sloopt de K'nex?
Een motie in het bakje van de BMK. Zo gaat dat bij ons op school. BMK staat voor BeMiddelingsKring. Als je van mening bent dat iemand niet respectvol met je omgaat kan je alleen of samen de situatie inbrengen.
Hoe onderwijs ook kan! De democratische school in beeld.
Door: Michiel Kerkhoff – Nieuwe geluiden Een bijzonder inspirerend verhaal over hoe onderwijs ook zou kunnen.
Feest met democratische scholen
Vrijdag 9 juni vierden we ons 20-jarig bestaan met acht democratische scholen in Nederland
Voorwaarden scheppen
Ik was een beetje in de stress: feestweek, anders dan anders, er moest van alles gebeuren
15 jaar De Vrije Ruimte
Hoe vier je vijftien jaar bestaan? Met een hele week feest natuurlijk!
Polderwijs, Nagele (Noordoostpolder)
Ooit heeft het water zijn geheimen prijsgegeven. Een vruchtbare bodem voor het telen van gewassen. Tientallen scheepswrakken en ook vliegtuigen die in de oorlog neergestort zijn in het IJsselmeer.
Hoe gaat het verder?
Vraag je je ook wel eens af hoe het verder gaat met leerlingen/studenten na hun tijd op een democratische school?
Al doende leren en ontdekken
Fantastisch, blijft het, om op scholen zoals de onze, de leeftijdsmix te zien waardoor er zoveel meer ruimte en mogelijkheden zijn voor de kinderen en jongeren. Hoe jonger de kinderen binnenkomen, hoe meer je de verandering ziet bij de jongeren.
Hoe leren een plicht werd (en de leerling gestresst)
Een artikel van Johannes Visser in de Correspondent met onderaan reacties van Dorianne de Groot, Peter Hartkamp, Rob Martens en Claire Boonstra
Wij vieren feest: twintig jaar De Ruimte!
Twintig jaar geleden startte ons spannende avontuur en werd De Ruimte officieel geopend, op zaterdag 8 maart 2003. Het was de glorietijd van Iederwijs en onze school heette toen Iederwijs Soest ‘De Ruimte’.
Het verschil
Ik weet het, je mag je kinderen niet onderling vergelijken. Sowieso heeft vergelijken vrij weinig zin, aangezien ieder mens anders is. Maar ik ga het toch doen. Niet eens omdat ik eigenwijs ben (ben ik inderdaad), maar vooral om een verschil te laten zien.
Wat is een betere richtlijn dan het zien van een gelukkig kind?!
Ouders van democratische school Vivanto beschrijven hun zoektocht naar meer geluk voor hun zoon.
Democratische scholendag 2023
Mislukt of onaf? Soms geeft het helemaal niet als iets niet is geworden zoals je het had bedacht.
Een andere kijk
Dit jaar bestaan de democratische scholen De Ruimte en De Vrije Ruimte respectievelijk 20 en 15 jaar.
Wat wil je nu? En wat wil je echt?
Ik hoor het ouders zo vaak zeggen… Ik wil dat ons kind… Vul maar in: gelukkig is, zichzelf (financieel) kan redden, doet wat hij/zij leuk vindt, zichzelf is. Het rijtje is voor bijna iedere ouder ongeveer hetzelfde.
Democratische Scholendag
De Vrije Ruimte organiseert op zaterdag 18 februari van 10:30-17:30 een Democratische scholendag.